
La seguretat del pacient es definix com l'absència de danys prevenibles en els pacients i la reducció fins a un mínim acceptable del risc de causar-los innecessàriament danys en atendre'ls. En el context assistencial més ampli, consistix en un conjunt d'activitats organitzades que permeten establir processos, sistemes de valors, procediments, comportaments, tecnologies i entorns d'atenció amb els quals reduir els riscos de manera constant i sostenible, previndre l'aparició de danys evitables, reduir la probabilitat de causar-los i mitigar els seus efectes quan es produïxen.
Existixen diverses causes habituals de danys als pacients com són: errors en la prescripció de medicaments, errors associats a intervencions quirúrgiques, infeccions associades a l'atenció de salut, errors diagnòstics, caigudes de pacients. tromboembòlies venoses, úlceres de decúbit, pràctiques de risc de transfusió de sang, errors relatius a la identificació de pacients, pràctiques de risc d'injecció, etc.
La majoria d'errors no es deuen a pràctiques incorrectes d'un treballador de salut sinó que és producte de deficiències sistèmiques o procedimentals que desencadenen estos errors humans.
Invertir en la seguretat del pacient permet obtindre millors resultats sanitaris, reduir els costos relacionats amb els danys als pacients, millorar l'eficiència dels sistemes de salut i fomentar la confiança de la població en ells.
És per això que naix esta secció per a garantir la màxima formació i documentació possible al personal sanitari, evitar els màxims errors i fomentar la seguretat del pacient, aconseguint així millors resultats en salut.
Font: Seguridad del paciente. Organización Mundial de la Salud. (URL: www.who.int)